Qəbirlərə tüpürən axund, məzarını ot basmış unudulmaz bəstəkar və... – Yasamal qəbiristanlığından REPORTAJ
12:22 / 10.06.2021
2744
"Ana rəhmindən gəldik bazara, bir kəfən aldıq
döndük məzara!"
İslam filosofu və şairi Yunus Əmrə bu misrası ilə dünyadan
gedişin yalnız bir kəfənlə olduğuna diqqət çəkib, insan övladının cahandan bundan
başqa heç nə aparmayacağına işarə edib.
Lakin gəlin görək, dünyadan doğurdan da belə
gedirikmi? Sözün əsl mənasında dünyadan köç etməyimiz bir kəfənlə başa gəlirmi?
Yunus Əmrə hazırkı dövrdə yaşasaydı yəqin ki, dünyadan
köçməyin bu qədər asan olmadığı qənaətinə gələrdi. Söhbət ruhsuz cisimlər üçün çəkilən
xərclərdən, qurulan məzar daşlarından, hətta heykəllərdən gedir...
Sfera.az əməkdaşları dünyamızı dəyişməyin neçəyə
başa gəldiyini dəqiqləşdirmək məqsədilə Yasamal qəbiristanlığından, el arasında
"Qurd Qapısı qəbiristanlığı" kimi tanınan məkandan reportaj hazırlayıb.
Gördüyümüz bir çox şeylər həm üzdü, həm də təəccübləndirdi...
Qəbiristanlıqda həmsöhbətimiz buranın axundu Əli Hüseynovdur.
Səhər saat 09:00-dan qəbiristanlığa gəlib, axşam 18:00-dək vaxtını burada keçirən
müsahibimiz demək olar ki, qəbiristanlıqda hər məzarı tanıyır. 30 ildir ki, məzarlığa
gəlib-gedən axund deyir ki, elə məzar var ki, ta 1700-ci ilə aiddir.
Axund qəbirlərə niyə tüpürürdü?
Məzarların növbənöv olmasından, qoyulan baş
daşlarından danışan Əli Hüseynov bütün bunların şəriətə zidd olduğunu da
bildirdi:
"Şəriətdə baş daşı anlayışı var, sinə daşı
anlayışı yoxdur. Ümumiyyətlə, qəbir anlayaşı hələ fironların dövrünə gedib çıxır
və çox mənasızdır. Bir də görürsən, illər sonra kimsə əlinə pul düşür, ya
maşınını satıb gəlir deyir ki, atamın qəbri mərmərdən olsun. Amma nə daş qəbir,
nə də mərmərdən olan qəbir 30-40 ildən artıq qalır. Şəriət qanununda var ki, qəbirin
yeri itsin.
Qəbirlərin üstünə şəkil vurmaq, ölüyə heykəl qoymaq
hamısı bütpərəstlikdən irəli gəlir. O vaxt bir axund var idi, harada şəkilli qəbir
görürdüsə, gəlib üstünə tüpürüb gedirdi. Deyirdi ki, şəriətdə belə anlayış
yoxdur. Buyurulur
ki, məzarın üstü 4 barmaq hündürlüyündə olmalıdır. Dövlət də bildirir ki, qəbir
yerinin uzunluğu 2 metr, eni 1 metr, dərinliyi 1,4 metr olmalıdır. Amma ətrafda
kim qəbir daşını necə istəyibsə, elə də qurub. Bir tək şəhidlərin qəbiri
standart formada olur".
Axundun sözlərinə görə, rusların qəbirləri şəriət
qanunlarına daha uyğun olur. Necə deyərlər, onlar bizim kimi "bər-bəzək"
sevdasında olmurlar:
"Rus qəbirlərinin çoxu şəriət qanunlarına
uyğun olur, onlar qəbirin üstünü götürmürlər. Çoxu məzarın üstünə bir dənə xaç
qoyur, bu da olur qəbir. Onlar ölülərini bizimkilərdən fərqli olaraq tərsinə
basdırırlar. Yəni, meyit müsəlmanlarda sağ çiyni üstündə, ayaqları günçıxan,
başı günbatan tərəfə basdırılır. Lakin ruslarda bu məsələ tərsinədir".
"Adam var ki, qəbirin üstünün düzəldilməsi üçün
4 min manat pul xərcləyir"
Müsahibimiz Əli Hüseynov onu da bildirdi ki, məzar
daşlarının qiyməti heç də ucuz başa gəlmir. Qiymətlər kasıb təbəqənin cibinə
uyğun olmasa da hamı özünü bu xərcə girməyə məcbur sayır:
"Bir baş daşının hazırlanması 10-20 gün çəkir.
Lakin o da ciddi nəzarət olarsa... Əks halda bir məzarın hazır olmasına hardasa
25 gün, bir ay kimi vaxt gedir. Məzarın üstünü normalda 400-500 manata daşdan
hazırlayırlar. Lakin mərmərdən olan baş daşlarının, ümumi məzarın xərci
2000-2500 manata başa gəlir. Dediyim kimi, nə mərmər, nə də daş məzar 35-40 ildən
çox normal halda qala bilmir, məzar dağılır. Bu qədər pulu məzara çəkməkdənsə,
gedib hansısa kasıb adama kömək edərsən.
Məzarın üzərinə bəzən heykəl də qoyulur. Burda
elə heykəllər var ki, 10 min manatdan çox qiyməti var. Ümumilikdə isə heykəllərin
başa gəlməsi üçün azı 4 min manat lazımdır".
"Məzarın üstünə şirniyyat qoyub gedirlər,
sonradan itlər hücum çəkir..."
Həmsöhbətimiz məzarların üzərinə yazılan şeirlərdən,
uzun-uzadı yazılardan da gileyli olduğunu bildirdi. Ə.Hüseynov deyir yaxşı əməlləri
olmayan adamı necə tərif edək?
"Bəzən ölünün yaxınları istəyir qəbirin üstündə
şeirlər olsun. Qəbirə şeir nəyə lazım? Elə adam olur ki, baxırsan heç dünyadakı
əməlləri bir iş deyil, durub deyirlər vəsf elə. Belə adamı necə vəsf edəsən?
Şeirdənsə, məzarın yanında bir bulaq çəkdir, savab qazan.
Xüsusilə bayramlarda məzarın üstünə şirniyyat,
başqa cür ərzaqlar qoyurlar. Guya, bununla da ölünü şad edəcəklər. Belə halın
olması heç düzgün deyil. Bunu edən adam düşünmür ki, o məzarı tərk edəndən
sonra qəbirə itlər hücum edəcək? O xərci çəkirsənsə, get bir kimsəsizi
sevindir, ölünün yemək nəyinə lazımdır?".
Aristotelin dediyi kimi "Birinin məhvi,
başqasının yaranması deməkdir". Bizim qəbirstanlıqlarda da vəziyyət
hardasa bu cürdür.
Belə ki, bizdə olan məlumatlara görə, artıq qəbiristanlıqda yer dolduğu üçün köhnə
məzarlar dağıdılıb yerində yeniləri hazırlanır. Elə qəbiristanlığın axundu da
dediyimizi təsdiq etdi. Ə.Hüseynov baxımsız məzarların 25-40 il sonra
dağıdıldığını vurğuladı:
"İnsan basdırılandan 25-40 il keçəndən
sonra həmin qəbirin yeri qazılır və başqa adam basdırılır. Qəbiristanlıqda
yer almaq üçün bələdiyyəyə müraciət etmək lazımdır. Amma gördüyünüz kimi, daha
boş yer də qalmayıb. Ona görə əvvəlcədən yer götürən adamlar, yəni, kimin
yaxınının qəbirinin yanı boşdursa, əlavə yer ondan alınır başqasına
verilir".
Qəbiristanlıqda çalışan şəxslərdən aldığımız məlumata
görə, məzar yerlərinin qiyməti dəyişkən olur. Lakin Yasamal qəbistanlığında
minimum qiymət 1700 manatdan başlayır və bu rəqəm 2000 manatda dayanır. Əgər
kimsə əvvəlcədən qəbirstanlıqdan yer alıb yaxınını dəfn edirsə və əlavə yer
qalırsa, həmin əlavə yer üçün də yeni məzar qazılanda 350-400 manat ödəmək
lazım gəlir.
"Ermənilər qorxularından ölülərini rus adları
ilə basdırır"
Qəbiristanlıqda gəzərkən müxtəlif millətlərin nümyəndələrinin
qəbirlərini gördük. Rus, gürcü, türk, erməni... Bəli, burada erməni qəbirləri
də var. Hərçənd, bəzi ermənilər öz xislətlərinə uyğun olaraq, bizdən zorakılıq
gözlədiyindən ölülərini öz adları ilə basdırmağa qorxurlar, lakin bizim
onlardan fərqli olaraq daş- divarla, ölü ilə işimiz yoxdur. Gördüyünüz
kimi, fotoda da erməni qəbirinin üzərindəki gülə belə toxunulmayıb...
"Unudulmaz bəstəkarın unudulan qəbri..."
Məzarlıqda bizi üzən məqamlar arasında təkcə minlərlə
cansız bədənlərin məzarlarına tanıqlıq etmək olmadı. Qəbirlərin içərisində 23
illik həyatı, 7 illik yaradıcılığı ilə Azərbaycan musiqisində iz buraxan bəstəkar
Asəf Zeynallının məzarının vəziyyəti də bir xeyli təəccübləndirdi, üzdü...
Məzar demək olar ki, tamamilə baxımsız vəziyyətdə
idi. Qəbirin ətrafını kol-kos basmış, qəbir daşı bir xeyli köhnəlmişdi.
Unutdurmamaq üçün adına musiqi kolleci, küçə olan bəstəkarın, belə demək
olarsa, məzarı hər kəs tərəfindən unudulub...
Bundan başqa, qəbiristanlıqda xalq artisti İsmayıl
Hidayətzadənin, Azərbaycan Kommunist
Partiyası MK-nın I katibi, general polkovnik Mircəfər Bağırov, Akademik
Musiqili Teatrın aktyoru Məhərrəm Qurbanovun da məzarları yer alıb.
Sonda bu qənaətə gəldik ki, Bakıda öləsi olsaq,
yaxınlarımız bizi dəfn etməyə yer tapmayacaq. Tapsalar da məzar yeri üçün azı
1700, məzar daşı üçün minimum 400 manat xərcləməlidirlər. Hə, birdən sür-sümüyümüzü
əhatə edən daş-divarın baha olmasını istəsələr, onda gərək 4000-5000 manatlarından
da keçsinlər...
Foto: Səbuhi Elnur
Sfera.az