\"Molla Nəsrəddin\" və Azərbaycan – Sona Vəliyeva yazır

\

Sfera.az Sona Vəliyevanın "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" və Azər­­bay­­can" məqaləsini təqdim edir:

 

 Azər­­bay­­can xal­­qı­­nın ço­­xəsr­­lik mad­­di və mə­­nə­­vi in­­ki­­şa­­fı ta­­ri­­xi bö­­yük ha­­di­­sə­­lər­lə zən­­gin­­dir. 

 XX əs­­rin əv­­və­­lin­də mil­­li oya­­nış, özü­­nü­­dərk pro­­ses­­lə­­ri­ Azər­­bay­­can xal­­qı üçün re­nes­sans mey­­da­­nı idi­­sə, Azər­­bay­­can ədə­­biy­­ya­­tın­­da, jur­­na­­lis­­ti­­ka­­sın­­da əs­­rin əv­­vəl­­lə­­rin­­də dün­­ya­­ya gə­­lən Cə­­lil Məm­­məd­­qu­­lu­­za­­də­­nin "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" jur­­na­­lı azər­­bay­­can­­çı­­lıq ide­o­­lo­­gi­­ya­­sı­­nın qo­­run­­ma­­sı və in­­ki­­şa­­fın­­da mil­­lət, qey­­rət, Azər­­bay­­can di­­li və "Azər­­bay­­can” de­­di­­yi­­miz əsr-əsr pa­­ra­­la­­nan bu tor­­pa­­ğın mil­­li yad­­da­­şı­­nın heç vaxt kor­­lan­­ma­­yan, üs­­yan­­çı tri­­bu­­na­­sı idi. 

 Bu jur­­nal C.Məm­­məd­­qu­­lu­­za­­də­­nin rəh­­bər­­li­­yi al­­tın­­da əs­­rin əv­­vəl­­lə­­rin­­də Azər­­bay­­ca­­nın və­­tən­­daş-zi­­ya­­lı­­la­­rı­­nı, mü­­tə­­rəq­­qi fi­­kir­­li söz və ide­­ya məs­­lək­­daş­­la­­rı­­nı bir­­ləş­­di­­rir­­di. XX əs­­rin əv­­vəl­­lə­­rin­­də Azər­­bay­­can ədə­­biy­­ya­­tı­­na ye­­ni nəsr üs­­lu­­bu, ye­­ni dil (ha­­mı­­nın ba­­şa dü­­şə­­cə­­yi sa­­də bir dil) gə­­ti­­rən, ic­­ti­­mai-si­­ya­­si, ədə­­bi-mə­­də­­ni in­­ti­­ba­­hı da­ha uca zir­və­yə qal­dı­ran bö­­yük ədi­­bin "Mol­­la Nəs­­rəd­­din"i azad­­lıq, de­­mok­­ra­­ti­­ya, tə­­rəq­­qi uğ­­run­­da mü­­ba­­ri­­zə­si idi. M.Cə­­li­­lin bu jur­na­lı ilk sö­­zün­­dən xal­­qı­­nın, mil­­lə­­ti­­nin dər­­di­­ni də­­rin­­dən ba­­şa dü­­şən və ona cə­­ha­­lət­­dən tə­­rəq­­qi­­yə ge­­dən ağır yo­­lun sar­­ba­­nı­­na, dil bi­­lən, yol gös­­tə­­rən Mol­­la­­sı­­na çev­­ri­­lir. Xal­­qı­­na, di­­li­­nə və tor­­pa­­ğı­­na bağ­­lı, için­­də hü­­dud­­suz sev­­gi­­lər çul­­ğa­­şan Mir­­zə Cə­­li­­lin ic­­ti­­mai-si­­ya­­si döv­­lət­­çi­­lik gö­­rüş­­lə­­ri mil­­li döv­­lət qu­­ru­­lu­­şu­­nun da mü­­tə­­rəq­­qi, si­­vil yo­­lu­­nu mü­­əy­­yən­­ləş­­di­­rir­­di.

 

 "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" yarandığı gün­­dən Azər­­bay­­ca­­nın mü­­tə­­rəq­­qi döv­­lət­­çi­­lik prin­­sip­­lə­­ri­­nin, Azər­­bay­­ca­­nın zən­­gin mil­­li-əx­­la­­qi də­­yər­­lə­­ri­­nin nə­­in­­ki təb­­li­­ğat­­çı­­sı, həm də mü­­da­­fi­ə­­çi­­si ki­­mi bö­­yük zi­­ya­­lı or­­du­­su­­nu öz ət­­ra­­fın­­da bir­­ləş­­di­­rir­­di.

 Tə­­va­­zö­­kar Mir­­zə Cə­­lil özü bu haq­­da de­­yir­­di: "Mol­­la Nəs­­rəd­­din mə­­nim əziz yol­­daş­­la­­rı­­mın əsər­­lə­­ri­­nin məc­­mu­ə­­si­­dir ki, mən də on­­la­­rın ağ­­saq­­qa­­lı­­yam". "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" jur­­na­­lı – onun dün­­ya­­ya gəl­­mə­­sin­­də bö­­yük mad­­di ro­­lu olan, sö­­zün əsl mə­­na­­sın­­da azər­­bay­­can­­lı, və­­tən­­daş, ma­a­­rif­­se­­vər, jur­­na­­lın bü­­tün xər­­ci­­ni öz üzə­­ri­­nə gö­­tü­­rən Mə­­şə­­di Ələs­­gər­­dən baş­­la­­ya­­raq Ö.F.Ne­­man­­za­­də, Ə.Haq­­ver­­di­­yev, Ə.Nəz­­mi, Ə.Qəm­­kü­­sar, M.S.Or­­du­­ba­­di, S.Müm­­taz, M.Sa­­bir, M.Sid­­qi, O.Şmer­­linq, Y.Pot­­ter, Ə.Əzim­­za­­də və baş­­qa qey­­rət­­li zi­­ya­­lı­­lar or­­du­­su­­nu öz ət­­ra­­fın­­da bir­­ləş­­dir­­miş­­di. Bu zi­­ya­­lı­­la­­rın fə­a­­liy­­yət­­lə­­ri Azər­­bay­­can xal­­qı, döv­­lət­­çi­­li­­yi və mə­­də­­niy­­yə­­ti ya­­şa­­dıq­­ca hər bi­­ri­­miz üçün ör­­nək, öyüd və gü­­vən ye­­ri ola­­raq ya­­şa­­ya­­caq. 

 "Mol­la Nəs­­rəd­­din” və onun ət­­ra­­fın­­da­­kı­­lar hər an ör­­nək, mək­­təb ola­­raq öy­­rə­­ni­­lə­­cək­­lər. Elə sa­­də ta­­cir Mə­­şə­­di Ələs­­gə­­rin bu xalq üçün ma­a­­ri­fin in­­ki­­şa­­fı sa­­hə­­sin­­də et­­dik­­lə­­ri­­ni, gö­rə­­sən, han­­sı im­­kan­­lı­­mız­­dan gö­r­­mü­­şü­k? 

M.Cə­­lil uca­­lı­­ğı­­na nə­­zər sal­­ma­­ğı ba­­ca­­ra­n M.Ələs­­gər ma­a­­ri­­fə, mət­­bu­a­­tın in­­ki­­şa­­fı­­na ya­­tı­­rım qo­­ya­­raq əvə­­zin­­də özü­­nün yox, xal­­qı­­nın bu ya­­tı­­rım­­dan mən­­fə­­ət gö­­tür­­ə­cə­yi­ni ümid edir­­di. 

 Onu hə­­də­­lə­­yən qo­­çu­­lar və im­­kan­­lı­­lar­­dan nə­­in­­ki çə­­kin­­mir­­di, hət­­ta ilk ay­­lar­­da "Mol­­la Nəs­­rəd­­din"in bü­­töv nəş­­ri­­nin xər­­ci­­ni öz üzə­­ri­­nə gö­­tür­­mə­­yi mə­­nə­­vi borc bi­­lir­­di.

 Mol­­lanəs­­rəd­­din­­çi­­lə­­ri­n qey­­ri-azər­­bay­­can­­lı mil­­lə­­tin­­dən olan O.Şmer­­linq, Y.Pot­­ter və baş­­qa­­la­­rı­­nın Azər­­bay­­can ma­a­­ri­­fi və mə­­də­­niy­­yə­­ti­­nin in­­ki­­şa­­fın­­da olan xid­­mət­­lə­­ri­­ni han­­sı də­­yər va­­hi­­di ilə ölç­­mək ola­r? Azər­­bay­­can­­lı qə­­lə­­miy­­lə, azər­­bay­­can­­lı ru­­huy­­la al­­man, bə­­zən rus fır­­ça­­sıy­­la, ümum­­bə­­şə­­ri ba­­xış­­lar­­la azər­­bay­­can­­ca dü­­şün­­mə­­yə, sa­­də və mol­­la di­­lin­­də dərd­­keş­­lik et­­mə­­yə baş­­la­­yan "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" öz və­­tən­­daş­­la­­rı­­na doğ­­ma dil­­də bu mü­­ra­­ci­­ət­­lə ya­zır­dı: "Si­­zi de­­yib gəl­­mi­­şəm, ey mə­­nim mü­­səl­­man qar­­daş­­la­­rım. O kəs­­lə­­ri de­­yib gəl­­mi­­şəm ki, mə­­nim söh­­bə­­ti­­mi xoş­­la­­ma­­yıb bə­­zi bə­­ha­­nə­­lər­­lə mən­­dən qa­­çıb ge­­dir­­lər, mə­sə­lən: fa­­la bax­­dır­­ma­­ğa, it bo­­ğuş­­dur­­ma­­ğa, dər­­viş na­­ğı­­lı­­na qu­­laq as­­ma­­ğa, qey­­ri va­­cib əməl­­lə­­rə..." 

 


 

 "... Mə­­ni gə­­rək ba­­ğış­­la­­ya­­sı­­nız, ey mə­­nim türk qar­­daş­­la­­rım, mən si­zin­­lə tür­­kün açıq ana di­­li ilə da­­nı­­şı­­ram. Mən onu bi­­li­­rəm ki, türk di­­lin­­də da­­nış­­maq eyib­­dir və şəx­­sin el­­mi­­nin az­­lı­­ğı­­na də­­la­­lət edir, am­­ma hər­­dən­­bir keç­­miş gün­­lə­­ri yad et­­mək la­­zım­­dır. O gün­­lə­­ri ki, ana­­nız si­zi be­­şik­­də yır­­ğa­­la­­ya-yır­­ğa­­la­­ya si­­zə türk di­­lin­­də lay­la de­­yir­­di". 

"Ey mü­­səl­­man qar­­daş­­la­­rım" ifa­­də­­si ilə çox məh­­rəm və is­­ti bir mü­­ra­­ci­ə­­tin ar­­xa­­sın­­da bö­­yük azər­­bay­­can­­çı­­lı­ğa, di­­li­­nə, adət-ənə­­nə­­si­­nə, mil­­li mə­i­­şət və əx­­la­­qı­­na əsl zi­­ya­­lı mü­­na­­si­­bə­­ti­­ni ilk sa­­ti­­rik mət­­bu­a­­ta çı­­xa­­ran Mir­­zə Cə­­lil əqi­­də­­si­­nə öm­­rü­­nün so­­nu­­na­­dək sa­­diq qal­­dı. Azər­­bay­­can xal­­qı­­nın əsl mil­­li sər­­və­­ti ki­­mi bu gün yük­­sək qiy­­mət­­lən­­di­­ri­­lən "Mol­­la Nəs­­rəd­­din"in qar­­şı­­sı­­na qoy­­du­­ğu və­zi­fə­lər Azər­­bay­­can xal­­qı­­nın möv­­cud hə­­yat tər­­zi­nə, dərd­­lə­­ri­nə, qay­­ğı­­la­­rı­na, mil­­li an­­la­yış­­la­­rı­na – el­­mə, ma­a­­ri­­fə, tib­­bə, tə­­sər­­rü­­fa­­ta, ai­lə mü­­na­­si­­bət­­lə­­ri­­nə, etik və es­­te­­tik nor­­ma­­la­­ra azər­­bay­­can­­lı zi­­ya­­lı möv­­qe­­yin­­dən qiy­­mət ver­­mək idi. M.Cə­­li­­lin də­­rin və­­tən­­daş­­lıq, zi­­ya­­lı id­­ra­­kı Sa­­bi­­rin mil­­li qey­­rət dü­­ha­­sı ilə bir­­lə­­şə­­rək, Ə.Əzim­­za­­də və ya O.Şmer­­linq fır­­ça­­sın­­dan qüv­vət ala­raq mil­­li unut­­qan­­lı­­ğa, bi­­ga­­nə­­li­­yə, la­­qeyd­­li­­yə üs­­yan ki­­mi hay­­qı­­rır­­dı. "Qa­­ra­­bağ və Zən­­gə­­zur ac­­la­­rı", "Sə­­xa­­vət­­li ağa­­lar" və ya­­xud "Vu­­ru­­nuz pey­­sə­­rin­­dən, qo­­vu­­nuz bu iti hə­­yət­­dən, ax­­maq ya­­lan­­dan de­­yir acam", "Mil­­lə­­ti-bi­­ça­­rə­­nin dər­­di­­ni çək­­mək­­dən əri­­yib çö­­pə dön­­düm, ay Al­­lah" rep­­li­­ka­­la­­rı ilə də­­rin mə­­na yü­­kü­­nə ma­­lik idi. XX əs­­rin əv­­və­­lin­­də to­­xun­­u­lan prob­­lem­­lər Azər­­bay­­can xal­­qı­­nın nə­­ti­­cə çı­­xar­­ma­­ma­­sı sə­­bə­­bin­­dən hə­­mi­­şə mü­a­­sir və ak­­tu­­al­­dır. Bu­­dur, tor­­pa­­ğı alı­­nan, evin­­dən, yur­­dun­­dan di­­dər­­gin ca­­van qa­­dın iki kör­­pə­­si ilə ye­­yib-içən, süf­­rə kə­­na­­rın­­da baş­­qa mil­­lə­­tin qa­­dı­­nı ilə əy­­lə­­şən ha­­rın ki­­şi­­lə­­rə əl açıb di­­lə­­nir. Ki­­şi bir əli ilə süf­­rə ar­­xa­­sın­­da əy­­lə­­şən qa­­dı­­na yüz­­lük ve­­rir­­sə, di­­gər əli ilə öz mil­­lə­­ti­­nin di­­lə­­nən za­­val­­lı­­sı­­na bi­ə­­dəb işa­­rə gös­­tə­­rir. Əvə­­zin­­də... Be­­lə­­cə, mil­­li dərd­­lə­­rə bi­­ga­­nə­­lik, ha­­rın­­lıq "əla­və olu­nan­da”, udu­­zan xalq və Və­­tən olur. Bə­­li, itən tor­­pa­­ğın, iti­­ri­­lən mən­­ə­viy­­ya­­tın sə­­bə­­bi la­­qeyd­­lik­­dir, "mə­­nə nə" prin­­si­­pi­dir. Tor­­pa­­ğa, xal­­qa qan­­dan, qəlb­­dən de­­yil, yal­­nız söz­­də bağ­­lı­­lı­­ğın ar­­xa­­sın­­da isə itir­­di­­yi­­miz tor­­paq­­lar və mə­­nə­­viy­­yat da­­ya­­nır. Bu ağ­rı Ba­­kı­­ya üz tu­tan­la­rın, qaç­qın-köç­kün­lə­rin ar­­xa­­da ya­­ğı­­ya qa­­lan yur­­du­­dur­­sa, Ba­­kı­­da təs­­kin­­li­­yi aç­­dıq­­la­­rı şad­­lıq ev­­lə­­ri­­nə, res­­to­­ran­­la­­ra gəl­­dik­­lə­­ri böl­­gə­­nin, da­­ğın adı­­nı ver­­mə­­si­­dir. La­­qeyd­­li­­yin cə­­za­­sı it­­ki, nə­­ti­­cə çı­­xar­­ma­­ma­­ğın axı­rı di­­dər­­gin­­lik­­dir. Bu gün dün­­ya­­da ba­­şı­­mı­­za gə­­lən­­lə­­rə ox­­şar nə Fə­­ləs­­tin, nə də qon­­şu çe­­çen təc­­rü­­bə­­si­­nə heç boy­­lan­­maq is­­tə­­mə­­yən it­­ki sa­­hib­­lə­­ri­­nə nə de­­yə­­sə­n? Ya da "mil­­lət”, "xalq” de­­yib ha­­ra­y sa­­lan, kim­li­yi ha­­rın­­lı­­ğın­­dan, ge­­yi­­min­­dən bəl­­li olan mil­­lə­­tin im­­kan­­lı­­sı­­na ne­­cə ya­­zı­­ğın gəl­­mə­­si­n? Bu şəxs söz­­də "mil­­lət”, "xalq” de­­yib, əvə­­zin­­də bu gün bir şə­­hid ba­­la­­sı­­nın kön­­lü­­nü al­­ma­­yan, bir qaç­­qı­­na-köç­­kü­­nə əl tut­­ma­­yan və ya tor­­paq, yurd mü­­ca­­hid­­li­­yi­­ni eşit­­mək­­dən məh­­rum, mis­­kin var­­lı­­dır. Ya da elə, ol­­sa-ol­­sa, bu o şəxs­­dir ki, im­­ka­­nın­­dan ayır­­dı­­ğı cü­­zi kö­­mə­­yi göz­­lə­­rə so­­xa­­raq te­­le­­vi­­zi­­ya qa­­pı­­la­­rı­­na min­­nət­­çi dü­­şən, işıq­­lan­­dır­­ma­­ğa yal­­va­­ran mü­a­­sir im­­kan­­lı­­nın əc­­da­­dı­­dır. 

 Be­­lə­­cə, "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" xa­­rak­­ter­­lə­­ri də­­rin­­dən araş­­dı­­ra­­raq in­san­la­ra tər­­bi­­yə ver­mə­yə ça­­lı­­şır. Qo­­yu­­lan hər bir möv­­zu həm də özü­­nün ak­­tu­­al­­lı­­ğı­­nı bu gün də ona gö­­rə sax­­la­­yır ki, biz hə­­lə də bi­­ga­­nə­­lik və la­­qeyd­­lik­­dən ya­­xa qur­­ta­­ra bil­­mi­­rik. Bu əsas məq­­sə­­di Mir­­zə Cə­­lil "Mol­­la Nəs­­rəd­­din"in bü­­tün nəş­r­lə­rin­­də ön pla­­na çə­­kib. Mil­­lə­­tin özü­­nü­dərki, azad­­lıq, və­­tən ama­­lı, həm­­rəy­­lik, ümu­ma­zər­­bay­­can mə­­na­­fe­­yi­­nə xid­­mət­­də yük­­sək əx­­la­­qi də­­yər­­lə­­rin qo­­run­­ma­­sı və s. key­­fiy­­yət­­lə­­rin təb­­li­­ğin­­də "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" M.Sa­­bi­­rin po­e­­zi­­ya­­sı ilə da­­ha bö­­yük iş­­lər gö­­rür­­dü: 

 Dik­­mə, kə­­nar ol, gö­­zü­­mə mil­­lə­­ti!

 Ney­­lə­­yi­rəm mil­­lə­­ti, mil­­­li­y­­yə­­­ti­­?!

 Ol­­du ba­­şım dəng, də­­yiş bu söh­­bə­­ti,

 Az söy­­lə: mil­­lət be­­lə, üm­­mət be­­lə!

 

 Mən fə­­qət öz əm­­ri­­mi sah­­man­­la­­ram,

 Xey­­rim üçün alə­­mi vi­­ran­­la­­ram.

 Mən nə cə­­ma­­ət, nə və­­tən an­­la­­ram,

 Yan­­sa Və­­tən, bat­­sa cə­­ma­­ət be­­lə.

 

 Öz­­lə­­ri­­ni Sa­­bi­­rin şe­ir­­lə­­rin­­də və "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" si­­ma­­sın­­da gö­­rən­­lər eyib­­lə­­ri­­ni dü­­zəlt­­mək əvə­­zi­­nə də­­fə­­lər­­lə jur­na­lın re­­dak­­si­­ya­­sı­­na hü­­cum­­lar edir­­di­­lər. "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" də Sa­­bi­­rin mis­­ra­­la­­rı­­nı uca­­da tu­­ta­­raq əsas məq­­sə­­də doğ­­ru ge­­dir­­di;  "Yox­­sa bu ayi­nə­­də əy­­ri gö­­rür­­sən özü­­nü", – de­­yə­­rək xal­­qı­­nı, mil­­lə­­ti­­ni ye­­ni­­ləş­­mə­­yə, nöq­­san­­la­­rı­­nı an­­la­­ma­­ğa, əsl və­­tən­­daş ol­­ma­­ğa səs­­lə­­yir­­di. 

 "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" jur­­na­­lı bu gün azər­­bay­­can­­çı­­lı­­ğın təb­­li­­ğin­­də ör­­nək ola­­sı ta­­ri­­xi abi­­də­­miz he­­sab olu­­nur. Çün­­ki hə­­lə əs­­rin əv­­və­­lin­­də bü­­töv­­lük, ide­­ya bir­­li­­yi, mil­­li həm­­rəy­­lik prin­­sip­­lə­­ri­­nə xid­­mət edən mol­­lanəs­­rəd­­din­­çi­­lər – Or­­du­­ba­­di, Qəm­­kü­­sar, C.Məm­­məd­­qu­­lu­­za­­də və bu əqi­­də­­nin onlarla digər da­­şı­­yı­­cı­­la­­rı 1905-11-ci il mil­­li azad­­lıq hə­­rə­­kat­­la­­rı­­na qo­­şu­­la­­raq ümu­­ma­­zər­­bay­­can mə­­na­­fe­­yi­­nə xid­­mət edir­­di­­lər. On­­lar çar Ru­­si­­ya­­sı­­nın Qaf­­qaz Azər­­bay­­ca­­nı­na et­­di­­yi­­ni elə İra­­nın Cə­­nu­­bi Azər­­bay­­ca­­na et­­dik­­lə­­ri ilə ey­­ni­­ləş­­di­­rə­­rək bü­­tün Azər­­bay­­can zi­­ya­­lı­­la­­rı­­nı həm­­rəy­­lik gös­­tər­­mə­­yə ça­­ğı­­rır­­dı­­lar. 1905-ci il Əs­­gə­­ran ha­­di­­sə­­lə­­ri, er­­mə­­ni-mü­­səl­­man mü­­na­­si­­bət­­lə­­ri­ mol­­la­­nəs­­rəd­­din­­çi­­lə­­ri dü­şün­dü­rür­dü. Bü­­tün bu ic­­ti­­mai pro­­ses­­lər­­dən ya­zan mol­­la­­nəs­­rəd­­din­­çi­­lər ta­­rix­­də ör­­nək ola­­sı nə­­si­­hət­­lər və ide­­ya­­lar sis­­te­­mi­­nin mü­­əl­­lif­­lə­­ri ki­­mi ya­­şa­­ya­­caq­­lar. Bu jurnal bizləri öz içi­­miz­­də­­cə bi­­zə hər mə­­sə­­lə­­də mey­­dan oxu­­yan er­­mə­­ni­­yə ba­­xıb tə­­pər­li ol­ma­ğa ça­­ğı­­rır­­dı. "Er­­mə­­ni qi­­ra­­ət­­xa­­na­­sı", baş­­qa bir adı "Mü­­səl­­man qi­­ra­­ət­­xa­­na­­sı" olan əsə­ri oxu­yar­kən psi­­xo­­lo­­ji sar­­sın­­tı ke­­çir­­mə­­yə bil­­mir­­sən. Mü­­səl­­man qi­­ra­­ət­­xa­­na­­sı bom­­boş­­dur. Oxu­­nu­­la­­sı nə var­­sa, üzə­­rin­­də si­­çan­­lar gə­­zi­­şir. Er­­mə­­ni qi­­ra­­ət­­xa­­na­­sın­­da isə boş yer be­­lə yox­­dur. Fər­­qi yox­­dur, oxu­­ma­­ğa yı­­ğı­­şıb­­lar, ya baş­­qa mə­­sə­­lə üçün. Ən azı, bir yer­­də­­dir­­lər. On­la­rın fi­­kir, ide­­ya bir­­li­­yin­­də həm­­rəy­­lik gö­­rü­­rük. Di­­gər tə­­rəf­­dən, ma­a­­ri­­fi yük­­sək, ide­­ya, əqi­­də­­cə bir­­li­­yə ma­­lik mil­­lət isə çox şey­­lə­­rə qa­­dir­­dir. Bir vaxt­­lar Ba­­kı­­da gör­­dü­­yü­­müz er­­mə­­ni kil­­sə­­si­­nə iba­­dət adı ilə yı­­ğı­­şa­­raq Ba­­kı­­nın özün­­də­­cə Azər­­bay­­can xal­­qı­­nın qət­­li­a­­mı­­na plan­­lar ha­­zır­­la­­yan er­­mə­­ni xal­­qı­­nın təc­­rü­­bə­­sin­­dən ib­rət dər­si gö­­tür­­mək, eh­­ti­­yat təd­­bir­­lə­­ri­­ni unut­­ma­­maq ba­­xı­­mın­­dan bu əsər hə­­mi­­şə bi­­zim üçün ak­­tu­­al ola­­raq qa­­la­­caq. 

 Di­­gər bir əsər­­də Ba­­kı şə­­hə­­rin­­də er­­mə­­ni uşaq­­la­­rı par­­ta­­lar­­da əy­­lə­­şə­­rək dərs keç­­dik­­lə­­ri hal­­da, mü­­səl­­man uşaq­­la­­rı­­na "be­­lə ya­­ra­­maz” de­­yə­­rək, pa­­laz­da otu­rdub, di­­zi­­nin üs­­tün­­də ya­­zı ya­­zdıranlara "afə­­rin”, "bax be­­lə” de­­yən "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" xal­­qa acı-acı ağ­­la­­yır. M.Cə­­lil bi­zə ta­­ri­­xin bü­­tün sə­­hi­­fə­­lə­­rin­­də er­­mə­­ni-mü­­səl­­man mü­­na­­si­­bət­­lə­­rin­­də ayıq ol­­ma­­ğı, əl­­dən ço­­ma­­ğı ye­­rə qoy­­ma­­ma­­ğı töv­­si­­yə edir­­di. İrə­­van şə­­hə­­rin­­də ya­­şa­­yan mü­­səl­­man­­la­­rın er­­mə­­ni­­lər­­lə mü­­na­­si­­bə­­ti onu hə­­mi­­şə dü­­şün­­dü­­rür­­dü. Dərc olu­­nan nöm­­rə­­lə­­rin bi­­rin­­də mil­­li Azər­­bay­­can or­­na­­ment­­li tax­­tın və mü­­tək­­kə­­nin üs­­tün­­də əy­­lə­­şən, üz-gö­zün­dən ha­­rın­­lıq tö­­kü­­lən er­­mə­­ni hiy­­lə­­gər­­cə­­si­­nə ba­­xa­­raq de­­yir: "Mən­­dən ol­­sa, bu Ağa­­ye­­vi İrə­­va­­na qoy­­ma­­rıq, rə­­iy­­yə­­ti xa­­rab edir". Öz mil­­li tax­­tı­­mız­­da – tor­­pa­­ğı­­mız­­da yer ve­­rib əy­­ləş­­dir­­di­­yi­­miz er­­mə­­ni açıq­fi­­kir­­li zi­­ya­­lı­­mı­­zın İrə­va­na get­­mə­­si­­nə eti­­raz edir. Be­­lə­­cə, ora­­da da­­ha çox yer­­ləş­­mə­­mə­­yi­­miz­­dən, üs­­tün­­lü­­yün er­mə­­ni tə­­rə­­fin­­də ol­­du­­ğun­­dan sa­­hib çı­­xa bil­­mə­­di­­yi­­miz bir tor­­pa­­ğın iti­­ri­­lə­­cə­­yi­­nə hə­­yə­­can tə­­bi­­li­­ni "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" hə­­lə o vaxt ça­­lır­­dı. 

 

 

 "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" bey­­nəl­­xalq mə­­sə­­lə­­lə­­rə çox ay­­dın və iti nə­­zər sa­­la­­raq dün­­ya mey­­da­­nın­­da Azər­­bay­­ca­­nın ta­­ri­­xi ro­­lu­­nu yük­­sək qiy­­mət­­lən­­di­­rir, bey­­nəl­­xalq mü­­na­­si­­bət­­lər­­də onun ye­­ri­­ni uzaq­­gö­­rən­­lik­­lə gö­­rür­­dü; "Ba­­kı ən azı nef­­ti ilə Qər­­bin göz dik­­di­­yi öl­­kə ola­­raq qa­­la­­caq”, – de­­yir­­di. "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" pul-mal tö­­kə­­rək av­­ro­­pa­­laş­­ma, qərb­­ləş­­mə si­­ya­­sə­­ti və ya "İs­­la­­mın ha­­mi­­si" si­­ya­­sə­­ti ye­­ri­­dən Qər­­bin alu­­də­­si ol­­ma­­ma­­ğa ça­­ğı­­rır­­dı. "Şər­­qin qa­­ran­­lı­­ğı­­nı da­­ğı­­daq və ye­­rin­­də Av­­ro­­pa mə­­də­­niy­­yə­­ti qu­­raq” , – de­­yən­­lə­­rə bü­­tün dün­­ya­da özü­­nün əx­­la­­qi-mə­­nə­­vi də­­yər­­lə­­ri ilə uca­­da da­­ya­­nan Şərq mə­­də­­niy­­yə­­ti­­ni öy­rən­mə­yə, Azər­­bay­­can cə­­miy­­yə­­ti­­ni mə­­də­­ni tə­­ca­­vü­­zə mə­­ruz qal­­ma­­ma­­ğa ça­­ğı­­rır­­dı; özü­­nə­­məx­­sus müd­­rik­­lik­­lə həm­­və­­tən­­lə­­ri­­ni ayıl­­dır­­dı. "Sən (Qər­­bi nə­­zər­­də tu­­tur­­du) sa­­bah Mi­­si­­ri, Hin­­di, Ərə­­bis­­ta­­nı, Af­­ri­­ka­­nı qa­­rış­­dı­­ra­­r­san, özün üçün mən­­fə­­ət apa­­rar­­san, am­­ma mən sə­­nə cü­­rət­­lə de­­yi­­rəm: sən qəf­­lət yu­­xu­­sun­­da­­san. O sə­­bə­b­dən ki, Sə­­di de­­yib­­di: "Bir me­­şə­­ni sən xa­­li he­­sab et­­mə. Çün­­ki ora­­da şayəd pə­­ləng yat­­mış ola. Sən in­­di on­­la­­rı yu­­xu­­dan oya­­dır­­san". 

 "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" hə­­mi­­şə və­­tə­­ni­­nə, xal­­qı­­na əmin-aman­­lıq ar­­zu­­la­­ya­­raq "dün­­ya­­da sülh və asa­­yiş­­dən gö­­zəl heç nə yox­dur” de­­yir­­di. Bu jur­nal xal­­qın, və­­tə­­nin bey­­nəl­­xalq tə­­ca­­vüz­­dən qo­­run­­ma­­sı üçün güc­­lü döv­­lə­­tin, kə­­sər­­li, uzaq­gö­rən döv­­lət rəh­­bə­­ri­­nin, həm­­rəy, bü­­töv əqi­­də­­li si­­vil bir xal­­qın ar­­zu­­suy­­la fə­a­­liy­­yət gös­­tə­­rir­­di. Bu gün Azər­­bay­­can "Mol­­la Nəs­­rəd­­din"in, M.Cə­­li­­lin ide­­ya­­la­­rı­­nın uca­­lı­­ğın­­da du­­ran müs­­tə­­qil döv­­lət­­dir. Həm­­çi­­nin dün­­ya­­nın bir sı­ra bey­­nəl­­xalq təş­­ki­­lat­­la­­rı­­nın üz­­vü ki­­mi tri­­bu­­na­­lar­­da sö­­zü­­nü de­­yə bi­­lir; "Türk­­ləş­­mək, is­­lam­­laş­­maq, müa­sir­ləş­mək” ide­­ya­­sı­­nı qo­­ru­­ya­­raq dün­­ya­­nın el­­mi-tex­­ni­­ki, mə­­də­­ni tə­­rəq­­qi­­si­­nə qo­­şul­­ub. 

 M.Cə­­lil "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" jur­­na­­lı­­nın 12 av­­qust 1907-ci il nəş­­rin­­də dərc olu­­nan "La­­yi­­he­­yi-sül­­hü ümu­­mi məc­­li­­sin­­də" sa­ti­rik mə­qa­lə­sin­də ya­zır: "Dün­­ya xalq­­la­­rı­­nın bir sı­­ra döv­­lət­­lə­­ri­­nin yı­­ğış­­dı­­ğı bey­­nəl­­xalq məc­­lis­­də hər döv­­lət əsas ide­­ya­­nı unu­­da­­raq özü­­nün ümu­m­­döv­­lət mə­­na­­fe­­yin­­dən çı­­xış edir. Öz mən­­fə­ə­­ti­­ni or­­ta­­ya qo­­yur:

 Ame­­ri­­ka və­­ki­­li: 

 – Ağa­­lar, mən tək­­lif edi­­rəm bu­­yu­­ra­­sı­­nız: da­­va vax­­tı ba­­lon­­lar­­la od yağ­­dır­­ma­­ğa ix­­ti­­ya­­rı­­mız ol­­sun, ya yox. 

 Bel­­çi­­ka və­­ki­­li: 

 – Mən xa­­hiş edi­­rəm, da­­va gə­­mi­­si sax­­la­­ma­­ğa hər döv­­lət üçün ümu­­mi hədd qo­­yul­­sun. Al­­ma­­ni­­ya, Ame­­ri­­ka, Anq­­li­­ya, Fran­­sa qüv­­ve­­yi-bəh­­riy­­ya­­tı­­nı ar­­tı­­rır. 

 Os­­man­­lı və­­ki­­li:

 – Pa­­ris­­də və Mi­­sir­­də türk­­cə və ərəb­­cə çı­­xan qə­­zet­­lər hey ya­­zır­ ki, bi­­zim da­­va­­ya ya­­rar­­lı gə­­mi­­miz yox­­dur.

 İran və­­ki­­li:

 – Ha­­mı­­nız bu­­ra­­da ikən siz­­dən xa­­hiş edi­­rik, bi­­zim məm­­lə­­kət­­də olan sə­­fir­­lə­­ri­­ni­­zə de­­yin ki, bi­­zim­­lə gö­­rü­­şən­­də əl­­cək­­lə­­ri­­ni çı­­xar­­ma­­sın­­lar...” 

 Bu ib­­rə­­ta­­miz sa­­ti­­rik mə­­qa­­lə­­sin­­də Azər­­bay­­can dip­­lo­­ma­­ti­­ya­­sı­­na hə­­mi­­şə ayıq-sa­­yıq ol­­maq töv­­si­yə­­si­­ni edən "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" san­­ki xal­­qı­­mı­­zın düş­­dü­­yü bu­gün­­kü gü­­nü bö­­yük uzaq­­gö­­rən­­lik­­lə du­­yur­­du. Bu gün xalq itir­­di­yi tor­­paq­­la­­rın Minsk qru­­pu, Av­­ro­­pa Şu­­ra­­sı tə­­rə­­fin­­dən sülh­­lə qay­­ta­­rıl­­ma­­sı­­na ümid bəs­­lə­­sə də, gü­n-gün­­dən uza­­nan həll mə­­sə­­lə­­sin­­də hər döv­­lət özü­­nə sərf edən as­­pekt­­dən çı­­xış edir. Udu­­zan, iti­­rən isə Azər­­bay­­can­­dır. Be­­lə­­cə, adi mə­i­­şət möv­­zu­­su­­nun tər­­bi­­yə­­vi həl­­lin­­dən baş­­la­­ya­­raq bü­­tün hə­­ya­­tı­­mı­­zın, Azər­­bay­­can döv­­lə­­ti­­nin bey­­nəl­­xalq mü­­na­­si­­bət­­lə­­rinin həl­­li­­nə sa­­də, müd­­rik Mol­­la nə­­zə­­ri ilə "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" min­­lər­­lə nə­­si­­hət ver­­di. "Mol­­la Nəs­­rəd­­din" XX əs­­rin əv­­və­­lin­­də söz de­­mə­­di, ta­­rix ya­­rat­­dı; Azər­­bay­­can xal­­qı üçün hə­­mi­­şə öy­­rə­­nil­­mə­­si va­­cib olan dü­­nə­­nin, bu gü­­nün, sa­­ba­­hın ta­­ri­­xi­­ni ya­­rat­­dı. Xal­­qı­­nın, mil­­lə­­ti­­nin və döv­­lə­­ti­­nin, di­­li­­nin və di­­ni­­nin – bü­­töv­­lük­­də Azər­­bay­­ca­­nın abi­­də­­si­­ni ucalt­­dı. 

 

 


OXŞAR XƏBƏRLƏR

Qripin ağciyərlərə vurduğu zərərin qarşısını alan dərman hazırlandı

Yeni hazırlanmış dərman qripin yaratdığı iltihabın səbəb olduğu ağciyər zədələnməsinin qarşısını ala bilib.   Sfera.az bildirir ki, qripə səbəb olan qr...

Gürcüstan parlamentində kütləvi dava düşdü

Gürcüstan parlamentində “Xarici agentlər haqqında qanun”un müzakirəsi zamanı səs-küylü insident yaşanıb.    Sfera.az bildirir ki, Gü...

Bakı və Belqrad arasında mühüm telefon danışığı

15 aprel 2024-cü il tarixində xarici işlər naziri Ceyhun Bayramov Serbiya Baş nazirinin birinci müavini, xarici işlər naziri İvitsa Daçiç ilə telefon danışığı a...

70 yaşlı məşhur amerikalı aktyor mərhum oğlunun fotosunu paylaşdı

70 yaşlı məşhur amerikalı aktyor Con Travolta mərhum oğlu Cettin xatirəsini ehtiramla yad edib. O, arxiv görüntülərini İnstaqramda paylaşıb.   Sfera....

Hakimin sinif yoldaşı olduğunu görüb göz yaşlarına boğulan məhbus - VİDEO

2015-ci ildə Artur But adlı şəxs oğurluqda ittiham olunaraq hakim qarşısına çıxıb. Hakimin orta məktəbdə sinif yoldaşı Mindi Qleyzer olduğunu anlayanda göz yaşl...

Qadınları xilas etmək üçün 300-dən çox kişini öldürən qatil: Madam Popova

Tarix boyu araşdırsaq, çox maraqlı personajlarla rastlaşırıq. Bu adlardan biri də Madam Popovadır. Ərləri tərəfindən işgəncələrə məruz qalan qadınları xilas və ...